Aranżowana fotografia produktowa – jak zdjęciami zachęcić do zakupu?
Joanna Kaźmierczak
Fotografka kulinarna z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w stylizacji jedzenia, a także w zdjęciach dla restauracji. Sprawia, że zdjęcia zaczynają opowiadać historię.
Prowadzisz sklep internetowy? A może produkujesz własne wyroby? Aby zachęcić klientów do zakupu, potrzebujesz zdjęć, które z jednej strony dobrze pokażą to, co masz do zaoferowania, a z drugiej wytworzą potrzebę zakupu. I pomogą Ci w tym aranżowane zdjęcia produktowe. Dowiedz się na konkretnym przykładzie, dlaczego warto takie robić.
Rodzaje zdjęć produktowych
Zanim jednak przejdę do wskazówek, dla porządku przedstawię dwa rodzaje zdjęć produktowych: packshot oraz aranżowane.
Packshot to zdjęcia produktu na jednolitym, najczęściej białym lub szarym tle, lub zdjęcie produktu wyciętego z tła. Zadaniem tego rodzaju fotografii jest tylko i wyłącznie jak najlepsze pokazanie fotografowanego przedmiotu, oddanie jego wyglądu, koloru itp.
Aranżowane, stylizowane zdjęcie produktowe to sposób na przedstawienie wyrobu w określonym kontekście, odzwierciedlenie danego klimatu. Ten typ fotografii pozwala na pokazanie dodatkowych cech produktu, zaproponowanie sposobu ich użycia. Oprócz tego umożliwia nawiązanie do okazji, pory roku. Zdjęcia stylizowane są bardziej angażujące, mogą wywołać oczekiwane skojarzenia u klientów, zachęcić ich do zakupu.
W sklepach internetowych najczęściej stosuje się… oba rodzaje zdjęć. Packshoty o wiele lepiej wyglądają na liście produktów, są ujednolicone, nie rozpraszają uwagi. Ale, coraz więcej sklepów decyduje się na to, aby obok nich pokazać wersje stylizowane. Dzięki temu łatwiej sobie wyobrazić, jak dana rzecz mogłaby wyglądać w Twoim domu, czy w jaki sposób ją wykorzystać. Dodatkowo aranżowane zdjęcia produktowe o wiele lepiej sprawdzają się w social mediach. A skoro już wiesz, dlaczego ich potrzebujesz, to dowiedz się na konkretnym przykładzie, jak stworzyć kompleksową sesję produktową.
Potrzebujesz zachęcających zdjęć produktowych?
Zgłoś się do mnie, a zaproponuję i wykonam ciekawe zdjęcia produktowe aranżowane, które będą dopasowane do charakteru Twojego produktu.
Aranżowane zdjęcie produktowe żywności
żywności
Aby przekonać Cię, że mam rację, zaplanowałam dwuetapową sesję, do której wybrałam konfiturę z papryki. I na wstępie zaznaczę, że choć padło na produkt spożywczy, to wszystkie moje wskazówki można zastosować w przypadku innych wyrobów, nawet wnętrzarskich.
Punktem wyjścia do stylizacji jest sam produkt. Zarówno jego rodzaj (konfitura), jak i wygląd opakowania przywołuje na myśl naturalny, domowy, wręcz babciny wyrób. Dlatego postawiłam na rustykalne, wiejskie klimaty: drewno, tkaniny, wszystko utrzymane w brązowej kolorystyce (przy okazji kolor samej konfitury wyróżnia się, to mocny punkt zdjęcia).
I gdybym na tym poprzestała, nawiązałabym do tego, z czego składa się konfitura, więc w aranżacji na pewno pojawiłyby się świeże papryki, przyprawy. W tym wypadku jednak sesja miała na celu zrealizować konkretną strategię, czyli pokazać, co można przygotować za pomocą konfitury. Dlatego na planie ułożyłam czosnek, sól i oliwę – produkty, których znaczenie zostanie odkryte podczas następnej sesji. Jednocześnie dodałam elementy storytellingu, czyli rozsypałam trochę soli oraz położyłam osobno ząbki czosnku, aby zasugerować, że ktoś właśnie zabiera się za gotowanie.
Przy okazji wykonałam kilka ujęć, z szerszej i bliższej perspektywy. Dzięki temu, wykorzystując te zdjęcia w social mediach, można stworzyć ładną, estetyczną relację.
Zdjęcie kulinarne z lokowaniem produktu
Aranżowane zdjęcie produktowe są zapowiedzią kolejnej, głównej sesji – to typowe zdjęcie kulinarne spaghetti z konfiturą z papryki, pieczonymi pomidorami, czosnkiem i oliwkami. Aby zachować spójność obu zdjęć, użyłam dokładnie tego samego tła, a także wyeksponowałam bazowe składniki, jak czosnek (tym razem już po upieczeniu), sól, oliwę.
Część dania znajduje się w naczyniu głównym, a część nałożona jest już na talerz, budząc tym samym skojarzenie, że za chwilę ktoś zasiądzie do stołu. Jednocześnie na zdjęciu występuje lokowanie produktu, czyli układam słoiczek z konfiturą, część dżemu wykładam też na łyżeczkę.
Obie sesje (produktowa i kulinarna) razem tworzą całość, zaciekawiają i angażują. Dodatkowo, w przypadku wyrobów spożywczych, można połączyć to z przedstawieniem przepisu na ciekawe danie. To kolejna wartość dla klienta, bo może właśnie zastanawiał się, co zrobić na obiad. I jeśli pobudzisz jego kubki smakowe, możesz mieć pewność, że zakupi Twój produkt. Warto korzystać z takiej opcji szczególnie w przypadku produktów trudnych, których wykorzystanie nie jest aż tak oczywiste, jak konfitura z papryki.
Jak zdjęciami zachęcić do zakupu?
Myślę, że nie muszę Cię przekonywać, że przedstawione przeze mnie propozycji są bardziej angażujące, przykuwające uwagę, niż zdjęcie samego produktu. Z ich pomocą można wywołać określone skojarzenia (domowy obiad), czy nawiązać do pory roku (świeże owoce i warzywa) lub do świąt, odpowiadając tym samym na potrzeby real time marketingu. I jak wspominałam, zdjęcia można wykorzystać nie tylko w sklepie internetowym, ale też w social mediach, co pomoże stworzyć Ci ciekawy i wartościowy profil.
Samymi zdjęciami, bez dodatkowego opisu, możesz pokazać klientom, co jest wyjątkowe w Twoim produkcie, dlaczego warto go kupić i co on może wnieść do jego życia. A jeśli wziąć pod uwagę, że obecnie w internecie konsumuje się przede wszystkim obrazki, zdjęcia, to jest to sposób na przyciągnięcie uwagi, zatrzymanie się na chwilę i tym samym, może na przeczytania opisu, który potwierdzi to, co klient już zobaczył – że dany produkt jest naturalny, smaczny, z jego pomocą można wyczarować cuda.
A jeśli chcesz profesjonalne, aranżowane zdjęcia produktowe mogę przygotować dla Ciebie kompleksową sesję, działając na podstawie Twoich wytycznych lub, jeśli nie masz na nie pomysłu, proponując Ci własne rozwiązania. Natomiast dzięki temu, że oprócz zdjęć, zajmuje się też opracowaniem przepisów, dostarczy Ci gotowy do publikacji zestaw.
Chcesz zlecić mi zdjęcia produktowe?
Napisz, co to za produkt i do czego zdjęcia mają być wykorzystywane, a ja przygotuję wycenę.