fbpx

Fotografia produktowa, zdjęcia reklamowe – zrobić samodzielnie czy zlecić fotografowi?

Joanna Kaźmierczak

Fotografka kulinarna z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w stylizacji jedzenia, a także w zdjęciach dla restauracji. Sprawia, że zdjęcia zaczynają opowiadać historię.

Zdjęcia produktowe makaroników

Bez względu na to, jaki biznes prowadzisz, pewnie potrzebujesz zdjęć do przedstawiania produktów/usług, czy do kampanii reklamowych. I na pewno chcesz, aby zdjęcia były jak najbardziej atrakcyjne, angażujące, ale… nie zawsze zrobienie ich samodzielnie wywoła taki efekt. Dlatego dowiedz się, kiedy przyszedł czas na profesjonalną sesję produktową.

Co to jest, na czym polega fotografia reklamowa, produktowa?

Zacznę od odpowiedzi na pytanie, co to jest fotografia reklamowa. To zdjęcia produktów lub usług, których celem jest sprzedaż lub promocja marki. I fotografię reklamową można podzielić na dwa typy:

Fotografia produktów jest sposobem na wizualne przedstawienie Twojej oferty i dotyczy zwykle sklepów oraz producentów. Może to być fotografia produktowa typu packshot (produkt na białym/jednolitym tle pokazany z różnych stron, aby jak najlepiej oddać jego fizyczne cechy) lub fotografia produktowa aranżowana (produkt umieszczony w danym kontekście, wokół którego znajdują się akcesoria oddające jego charakter, styl). 

Fotografie reklamowe, wizerunkowe natomiast najczęściej wizualizują usługi. Pokazują założyciela/założycielkę firmy, jej pracowników, to, w jaki sposób usługi są wykonywane, a także zaplecze całego biznesu. Taka sesja wizerunkowa świetnie sprawdzi się także w przypadku rękodzielników, czy małych, rodzinnych zakładów, które zajmują się sprzedażą własnych wyrobów.

Potrzebujesz zdjęć produktowych, wizerunkowych?

Zgłoś się do mnie, a zaproponuję i wykonam ciekawe zdjęcia reklamowe, które będą dopasowane do charakteru Twoich produktów, czy usług.

Zdjęcia reklamowe – zrobić samodzielnie czy zlecić fotografowi?

Zdjęcia reklamowe oraz produktowe powinny być ciekawe, angażujące. Jeśli to fotografia produktów do sklepu ważne jest dokładne pokazanie wyglądu, kolorów, tekstury przedmiotów, aby klient wiedział, co kupuje, nie został wprowadzony w błąd, czy rozczarowany. Aranżowane zdjęcia reklamowe produktów mogą natomiast podziałać na jego wyobraźnię, zainspirować go. Sesja wizerunkowa pozwala na zbudowanie zaufania, więzi między usługodawcą a potencjalnym usługobiorcą. Z jednej strony musi być wykonana z pomysłem, a z drugiej jednoznacznie identyfikować usługę, aby odbiorca na pierwszy rzut oka wiedział, czym się zajmujesz.

I obie rodzaje fotografii można wykonać samodzielnie, nawet telefonem. Tylko… czy to wystarczy? Jeśli zaczynasz i Twój budżet jest nieduży, można spróbować. Musisz jednak pamiętać, że profesjonalna fotografia reklamowa zwykle zwiększy Twoją sprzedaż, jest taką samą inwestycją, jak kampania reklamowa w internecie. Zlecenie tego fotografowi to również bardzo duża oszczędność czasu – to on zajmie się znalezieniem pomysłów, zakupem wszystkich akcesoriów, samą realizacją sesji i końcową obróbką zdjęć. A jeśli próbowałeś/aś już swoich sił w zdjęciach, to sam/a doskonale wiesz, jak bardzo jest to czasochłonne.

Masz ograniczone środki? Możesz zdecydować się na mniejszą sesję, np. kilku najważniejszych produktów lub jednorazową, godzinną/dwugodzinną akcję ze zdjęciami wizerunkowymi. A skoro o budżecie mowa, to ile to kosztuje?

Ile kosztują zdjęcia produktowe?

Zła wiadomość jest taka, że najczęściej studio fotografii reklamowej nie posiada sztywnych cenników, ponieważ ostateczna cena zdjęcia uzależniona jest od charakteru produktów, rodzaju zdjęć, a także nakładu pracy, jaki jest związany z organizacją konkretnej sesji.

Profesjonalna fotografia produktowa to koszt zaczynający się od ok. 100-150 zł za najprostsze ujęcia, natomiast w przypadku zdjęć wizerunkowych zwykle rozlicza się za godzinę pracy podczas sesji.

Dlatego napisz do studio fotografii produktowej, przedstaw najważniejsze informacje i poproś o indywidualną wycenę.

Joanna Kaźmierczak stylizacja żywności

Chcesz zlecić mi zdjęcia reklamowe?

Napisz, czego potrzebujesz i gdzie chcesz potem wykorzystywać zdjęcia, a ja przygotuję ofertę.