
Joanna Kaźmierczak
Fotografka kulinarna z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w stylizacji jedzenia, a także w zdjęciach dla restauracji. Potrafi oddać emocje towarzyszące jedzeniu.
Nie wychodzą Ci zdjęcia jedzenia na Instagram, a na stronie internetowej używasz stockowych obrazków? Można temu w łatwy sposób zaradzić – umawiając się na profesjonalną sesję z fotografem jedzenia. Sprawdź, kiedy to się opłaca.
Kiedy warto zlecić fotografie jedzenia specjaliście?
Jeśli prowadzisz restaurację, kawiarnię, czy specjalistyczny sklep spożywczy i Twoja oferta skupia się na jedzeniu, to najważniejszą rzeczą jest pobudzenie kubków smakowych u potencjalnych klientów. I niestety, ale opublikowanie swojego menu, czy listy produktów dostępnych w sklepie to często za mało, aby zachęcić do odwiedzin. Za to dobrze wykonane zdjęcia… zastanów się, ile razy przeglądając zdjęcia jedzenia na Instagramie, zrobiłeś/-aś się głodny/-a?
Zdjęcia kulinarne nie tylko oddają wygląd dania, ale również jego smak, zapach. Mogą tworzyć wokół potrawy historię – przenieść odbiorcę w sam środek hiszpańskiego lata, czy wywołać w nim wspomnienia domowego, rodzinnego obiadu przygotowanego przez babcię. Emocje od lat towarzyszą jedzeniu i jeśli tylko wiesz, jak fotografować jedzenie, możesz wyrazić je na zdjęciu.
W przypadku sesji dla restauracji i kawiarni podstawą są zdjęcia potraw do menu oraz na stronę internetową. Oprócz tego warto zlecić zdjęcia restauracji – pokazać przytulne, czy innowacyjne wnętrze, czy zachęcić zastawionym stolikiem, do którego wystarczy podejść, by oddać się kulinarnej uczcie.
A jak to jest w przypadku sklepu? To całkiem oczywiste – samo zdjęcie produktu, na białym tle, nie wygląda zachęcająco, prawda? Ale już ten sam produkt w „akcji”, czyli w trakcie przygotowania posiłków, podany jednocześnie z przepisem może zainspirować do gotowania i… zakupów.
Zdjęcia kulinarne mogą obejmować m.in.:
- produktowe zdjęcia spożywcze;
- zdjęcia dań wytrawnych;
- zdjęcia ciast;
- zdjęcia deserów;
- zdjęcia drinków.

Zdjęcia jedzenia do reklam, social mediów, materiałów drukowanych
Teoretycznie już wiesz, kiedy przydadzą Ci się profesjonalne fotografie jedzenia. A jak je potem wykorzystać, aby taka inwestycja jak najlepiej się zwróciła? Jeśli masz stronę internetową, niech posłużą do przedstawienia menu, oferty (i zapomnij raz na zawsze o stockowych fotografiach).
Strona www nie jest Ci potrzebna? Nie szkodzi, bo w przypadku gastronomii często wystarczą social media: Facebook, Instagram, czy wizytówka w Google Moja Firma. Apetyczne zdjęcia jedzenia będą Ci potrzebne do postów, czy stories (choć w tym wypadku warto pójść o krok dalej i zadbać też o sesję „od kuchni”). I co najważniejsze – fotografia jedzenia potrzebna jest do reklam. Dzięki pobudzającym kubki smakowe zdjęciom możesz przyciągnąć wzrok osób, które w innym wypadku pewnie przescrollowałyby szybko Twoją reklamę.
Oprócz tego wykorzystaj zdjęcia w materiałach drukowanych – na karcie menu, czy na ulotkach z ofertą sezonową. To przekona osoby, które już Cię odwiedziły do złożenia zamówienia.

Fotografia kulinarna – do kogo się zwrócić?
Nie wiesz, jak robić zdjęcia jedzenia? Nie trać czasu na naukę i zgłoś się osoby, która się w tym specjalizuje. Tylko, co ważne, nie szukaj po prostu fotografa. Potrzebny jest Ci fotograf kulinarny. Dlaczego? Ponieważ fotografowanie potraw to nie tylko ustawianie odpowiednich parametrów w aparacie, ale także wiedza na temat tego, jak najlepiej wyeksponować konkretny rodzaj dania, a także jak sprawić, by poczuć jego zapach.
Masz już fotografa/-kę? Nic nie szkodzi, zatrudnij stylistkę żywności, czyli mnie.

Masz pytania?
Chętnie na nie odpowiem! Napisz do mnie i porozmawiajmy o fotografii kulinarnej.