Jak robić zdjęcia produktowe, reklamowe żywności? Sprawdź, co radzi fotograf kulinarny
Joanna Kaźmierczak
Fotografka kulinarna z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w stylizacji jedzenia, a także w zdjęciach dla restauracji. Sprawia, że zdjęcia zaczynają opowiadać historię.
Musisz wykonać zdjęcia reklamowe jedzenia do social mediów, oferty na stronie internetowej, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Dowiedz się, jak wyeksponować produkt na zdjęciach, a także co zrobić, aby od razu przykuć uwagę odbiorcy i pobudzić jego wyobraźnię.
Aranżowane zdjęcia produktowe żywności
Zacznę od tego, że w moim dzisiejszym poradniku skupię się na zdjęciach aranżowanych. Charakteryzują się tym, że w kadrze, oprócz samego produktu, pokazane są również wybrane składniki, akcesoria, których głównym zadaniem jest zbudowanie odpowiedniego klimatu, wywołanie określonych skojarzeń. Aranżowane zdjęcia reklamowe nie muszą dokładnie pokazywać wyglądu, cech fizycznych produktu, co jest domeną tzw. packshotów, mają natomiast przykuć uwagę, zaciekawić i w ostateczności zaangażować odbiorcę w to, co chcesz mu pokazać.
Tego typu zdjęcia produktowe żywności idealnie sprawdzą się do kampanii reklamowych, podczas publikowania treści w social mediach. Mogę też znaleźć się na karcie produktu, ale raczej jako jedno z kolejnych zdjęć.
A skoro mamy to już wyjaśnione, zobacz, co jest ważne, gdy planujesz sesję produktową żywności.
Aranżowane zdjęcia produktowe
Chcesz, aby zdjęcia produktowe żywności były angażujące, pobudzały kubki smakowe i wyobraźnie? Chętnie o to zadbam.
Skąd brać pomysły na zdjęcia reklamowe kulinarne?
Inspiracją do zdjęć reklamowych żywności powinien być sam produkt – jego smak, zapach, cechy charakterystyczne, które chcesz wyeksponować, jak świeżość, naturalność. Możesz też przedstawić wybrany składnik „w akcji”, czyli zasugerować odbiorcom, w jaki sposób mogą go wykorzystać, pokazując gotowe danie lub sposób jego przygotowania.
Zdjęcia produktowe żywności do reklam nierozerwalnie wiążą się też z sezonowością. W walentynki jedzenie może zostać przedstawiony w formie pomysłu na prezent. Latem podkreśla się świeżość, orzeźwiający charakter lub to, że produkt jest łatwy do zabrania na wynos. To zwykle jasne, słoneczne zdjęcia. No i mamy jeszcze oczywiście święta, które dają spore pole do popisu.
A co jeśli potrzebujesz zdjęć, które będą uniwersalne, lecz jednocześnie wyczerpałeś/aś pomysły, o których pisałam wcześniej? Przygotuj mood board, czyli tablicę inspiracji. To zbiór zdjęć (np. z Pinteresta), których celem jest wizualizacja nie do końca sprecyzowanej wizji oraz sposób na pobudzenie kreatywności. Oczywiście, tutaj trzeba być ostrożnym, aby inspiracja nie zamieniła się w plagiat.
Zdjęcia jedzenia do reklam – pokazanie cech charakterystycznych
W zależności od rodzaju produkt, zdjęcia reklamowe żywności powinny pokazać:
- smak i/lub zapach;
- teksturę/konsystencję;
- przeznaczenie/sposób wykorzystywania.
Tak, aby wystarczył rzut oka, bez wczytywania się w etykietkę produktu, by wiedzieć, co to jest i czego można się spodziewać. Jak uzyskać taki efekt? Za pomocą dodatków.
Świeży sok w otoczeniu owoców pokaże, z czego dokładnie się składa. Ładnie ułożona wędlina, wokół której znajdzie się pieprz, jałowiec i inne zioła przywiedzie na myśl nie tylko smak, ale i zapach. Chcesz pokazać hummus/pastę? Wykonaj w niej zagłębiania, a także przedstaw, jak łatwo rozsmarowuje się na kanapce.
A jeśli chodzi o przeznaczenie, to tutaj sprawa jest prosta. Poprzez zdjęcie zasugeruj, co można przygotować za pomocą tego składnika. Tutaj masz też od razu dwie drogi – pokazać produkt z innymi składnikami lub z gotową potrawą (najlepiej skorzystać z jednej i drugiej wersji). Zapoznaj się przy okazji z opisem aranżowanej sesji produktowej żywności krok po kroku, aby zobaczyć, jak to może wyglądać.
Zdjęcia produktowe żywności – stworzenie klimatu, wywołanie skojarzeń
Czy musisz na każdym zdjęciu oddawać smak/zapach produktu? Nie, czasami, zwłaszcza w celach reklamowych, ważniejsze będzie wywołanie określonego klimatu, czy pozytywnych skojarzeń. Przy czym, jednocześnie, nie mogą one odbiegać od charakteru samego produktu, bo wtedy na pewno nie będzie wyglądać to naturalnie. I jako że temat ten jest dość rozległy, uznałam, że najlepiej będzie pokazać Ci to, o co mi chodzi, na przykładach.
Drewno, tkaniny w ciepłych kolorach, a także rustykalne dodatki przywiodą na myśl wiejskie, domowe, może nawet babcine gotowanie. Doskonale pasuje to do wszelkiego rodzaju do przetworów, produktów na bazie warzyw i owoców. To również delikatny sposób na pokazanie naturalnej strony produktu bez skupiania się na składzie.
Chcesz wskazać, że coś idealnie sprawdzi się na prezent? Przedstaw produkt w otoczeniu papieru do pakowania, wstążek, może również innych pomysłów na prezent? I tutaj od razu nawiąże do mojego zdjęcia – różowe tło oraz dodatki sugerują, że to prezent dla kobiety. Żółte kwiaty z jednej strony stanowią miły dla oka kontrast, a dzięki temu, że tworzą ramkę, od razu skupiają wzrok na produkcie docelowym. I raczej nie trzeba długo myśleć, żeby wiedzieć, że chodzi o prezent dla pań z okazji Dnia Kobiet.
I jeszcze jeden przykład – makaroniki zestawione z kwiatami, złotymi dodatkami, które uwypuklają elegancki charakter tego deseru. Skojarzenia mogą być tutaj dwa – luksusowy pomysł na prezent dla wybrednej kobiety lub sposób na sprawienie sobie przyjemności.
Sezonowe zdjęcia reklamowe jedzenia
Inspiracją do aranżacji produktowych zdjęć jedzenia mogą być różne wydarzenia, święta, a także pora roku. I w tym wypadku wcale nie potrzeba wielu akcesoriów, aby stworzyć odpowiedni klimat. Wręcz przeciwnie – w końcu pierwsze skrzypce musi grać produkt, dlatego stylizacja powinna być minimalistyczna i tylko kilkoma dodatkami, światłem lub kolorem sugerować okazję.
Wiosną dominować będą kwiaty, świeże owoce i warzywa. Latem można wykorzystać ostre światło i cienie, natomiast w sezonie jesiennym królują wszechobecne brązy oraz dynia, etc. To samo tyczy się okazji. Papier do pakowania, kawałek wstążki i zachowanie całości w zielonej kolorystyce pokaże, że Twój produkt jest idealny na prezent świąteczny.
Poniżej mam kilka przykładów. Co prawda jeden z nich nie jest kulinarny, ponieważ występuje na nim świeczka, ale jest to idealna wizualizacja tego, o czym cały czas piszę, dlatego postanowiłam go tu przywołać. Fotografowanym produktem jest świeczka o zapachu dyniowej kawy, która kojarzy się z jesienią. Stąd w aranżacji ciepła, brązowa kolorystyka, tkaniny i sporo drewna. Natomiast dynia, kawa w buteleczce oraz ziarenka kawy przedstawiają zapach świeczki. I gdyby zamiast niej wstawić np. syrop dyniowy do kawy, byłoby dobre zdjęcie produktowe jedzenia.
Oprócz tego przygotowałam dwie propozycje stylizacji herbaty na sezon jesienno-zimowy. Jedna z nich przedstawia herbatkę w formie prezentu na święta, druga natomiast tworzy wyjątkowy nastrój picia herbaty z jabłkowymi dodatkami w jesienny wieczór.
Zainspirowany/-a? Mam nadzieję, że moje sposoby na pokazanie produktów spożywczych w ciekawy, angażujący sposób Ci się przydadzą i otworzą furtkę w Twojej głowie. A jeśli nie, to… zawsze możesz zgłosić się do mnie 😉
Masz pytania?
Chętnie na nie odpowiem! Napisz do mnie i porozmawiajmy o fotografii kulinarnej.