Masz restaurację, kawiarnię, sklep z żywnością? Zobacz, jak wykorzystać fotografię kulinarną!

Joanna Kaźmierczak
Fotografka kulinarna z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w stylizacji jedzenia, a także w zdjęciach dla restauracji. Sprawia, że zdjęcia zaczynają opowiadać historię.
Prowadzisz biznes gastronomiczny lub sklep z żywnością? Aby zachęcić klientów, skusić ich swoją ofertą, potrzebujesz zdjęć, które będą oddawać wyjątkowość Twoich produktów. I tutaj do gry wchodzi fotografia kulinarna. Sprawdź, jak wygląda fotografowanie żywności oraz dlaczego dobre zdjęcia jedzenia są Ci potrzebne.
Fotografia jedzenia, czyli jak powinny wyglądać zdjęcia dań
Na początek mam złą wiadomość. Nie wystarczy, że położysz produkt spożywczy/gotowe danie na stole i na szybko sfotografujesz je telefonem lub aparatem. Takie zdjęcie nie przyciągnie uwagi odbiorców, a źle wykonane, może ich wręcz zniechęcić.
Jak zrobić dobre zdjęcia kulinarne? To zależy. Jeśli masz sklep z żywnością, interesować będzie Cię fotografia produktowa jedzenia, która skupia się na jak najbardziej atrakcyjnym przedstawieniu produktu, jego cech charakterystycznych, a także smaku czy zapachu. Może też sugerować sposób wykorzystania produktu, oddziałując na wyobraźnię klientów, czy będąc dla nich inspiracją.
Zdjęcia jedzenia w restauracji, kawiarni, z jednej strony muszą jak najlepiej odzwierciedlić potrawę, wszystkie jej elementy, a z drugiej muszą podziałać na wszystkie zmysły, nie tylko wzroku. Fotografia potraw w obiektach gastronomicznych ma też często na celu wywołanie określonych skojarzeń, jak spotkanie w gronie przyjaciół, spokojna praca przy filiżance kawy, czy ciepły posiłek po całodziennym szusowaniu na stoku. Ważne jest oddanie klimatu, atmosfery panującej w samej restauracji.
Ale bez względu na rodzaj, zdjęcia jedzenia sprowadzają się do jednego – mają pobudzać apetyt. I jeśli to się uda, będą świetnym sposobem na reklamę.
Potrzebujesz zdjęć do reklamy?
Zgłoś się do mnie, a zaproponuję i wykonam ciekawe zdjęcia reklamowe, które będą dopasowane do charakteru Twojego produktu, czy obiektu gastronomicznego.
Fotografia żywności sposobem na reklamę
Masz restaurację, doświadczony zespół kucharzy i menu, nad którym pracowało wiele osób. Twoim popisowym daniem jest kremowe risotto, które wręcz rozpływa się w ustach, pozostawiając po sobie wrażenie wakacji we Włoszech. I Ty to wiesz, ale czy Twój klient, czytając opis w menu: „risotto z szafranem, krewetkami i pianą z tallegio” również będzie to wiedzieć? Niekoniecznie. Część gości nie będzie kojarzyć, czym w ogóle jest risotto, o tallegio nie wspominając. A nawet ci bardziej obeznani, mogą nie zdawać sobie sprawę z tego, jaka przyjemność ich czeka. Możesz to jednak zmienić, dodając do menu zdjęcia najciekawszych potraw, na widok których klienci od razu zaczną być głodni. I nawet jeśli nie zdecydują się na to konkretne danie, to z pewnością nie będą mogli się doczekać innych propozycji.
Fotografia potraw dla restauracji i kawiarni to nie tylko zdjęcia do menu. Często wykorzystuje się je na stronie internetowej, a także w social mediach. Możesz w ten sposób nie tylko pokazać swoją ofertę, ale również atmosferę panującą w knajpce, pracę od kuchni.
A co w przypadku sklepów? Tu również fotografia kulinarna przychodzi na ratunek, ponieważ packshoty, czyli zdjęcia produktowe na białym tle, choć dobrze oddają wygląd produktu, to nie są najbardziej zachęcające. I na pewno nie sprawdzą się podczas reklamowania sklepu w internecie. Czego potrzebujesz w takim razie? Aranżowanych zdjęć produktowych, które możesz zarówno zamieścić jako dodatkowe zdjęcie na karcie produktu, jak i wykorzystać w social mediach, do reklamy.
Zachęcam Cię też do zapoznania się ze wpisem, w którym pokazuje, jak przygotować kompleksową sesję produktową.
Ile kosztuje fotografia potraw? Fotografia jedzenia – cennik
Wiesz, jak ważne są zdjęcia kulinarne, ale jednocześnie sam/-a nie jesteś w stanie ich wykonać? Zleć to profesjonalistom. Pamiętaj jednak, że fotografowanie potraw to bardzo indywidualna usługa, która uzależniona jest m.in. od typu produktu/dania, charakteru zdjęć, sposobu ich wykorzystania. Każdorazowo jest to wyceniane według potrzeb klientów – jeśli chcesz dowiedzieć się, jaki będzie to koszt w Twoim przypadku, napisz do mnie.

Chcesz zlecić mi zdjęcia produktowe?
Napisz, czego potrzebujesz i gdzie chcesz potem wykorzystywać zdjęcia, a ja przygotuję ofertę.